Tokom prošle godine građani su se najviše žalili na informacionu i komunikacionu opremu (telefoni, računari, laptopi..), najnoviji su podaci Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
Od ukupnog broja prijava čak 20 odsto žalbi se odnosilo upravo na kvalitet ovih uređaja, dok je na drugom mestu odeća i obuća, a tek na trećem bela tehnika koja je godinama, po broju reklamacija bila na prvom mestu. Sa ovakvom statistikom i činjenicom da je i dalje zanemarljiv broj potrošača koji se obraćaju sudu u slučajevima kada iscrpe ostale mogućnosti za ostvarivanje svojih potrošačkih prava, Srbija obeležava 15. mart Svetski dan potrošača.
– Povodom 15. marta, Svetskog dana prava potrošača, Centar za evropske politike podsetio je na veliki značaj ove ekonomske grupe i činjenicu da se njihov glas nedovoljno čuje kod donosilaca odluka u Srbiji. Zakon o zaštiti potrošača iz 2014. godine predstavlja pomak napred, ali u posebnim propisima i dalje postoje problemi. Građani, odnosno potrošači najviše osećaju te probleme kad su u pitanju telekomunikacione, finansijske i komunalne usluge (parking servis, daljinsko grejanje, vodovod), izjavio je Nebojša Lazarević, direktor Centra za evropske politike i član užeg pregovaračkog tima za pristupanje Srbije EU.
Zaštita potrošača je jedna od oblasti koje u suštini nisu skupe za državu, a mogu da donesu ogromnu korist, ne samo potrošačima, već i privredi, kaže Lazarević. Po njemu veću pažnju treba posvetiti informisanosti potrošača. Praksa pokazuje da dobro informisan potrošač u najvećem broju slučajeva uspeva da zaštiti svoja prava. Građani, odnosno svi potrošači u Srbiji, trebalo bi što više da se obraćaju regionalnim centrima za zaštitu potrošača u Beogradu, Novom Sadu, Kragujevcu i Nišu jer će i sam trgovac kada primeti da potrošača neko drugi štiti, najčešće hteti da ispoštuje svoje obaveze ili makar da se nagodi. Sudovi su za sada, nažalost, vrlo neefikasni, objašnjava Lazarević.
Jedna od preporuka za naredni period je dodatno jačanje potrošačkih organizacija u Srbiji koje su se pokazale kao veoma aktivan akter, a po ugledu na najrazvijenije zemlje, poput Nemačke, gde su takve organizacije stožer zaštite potrošača. Svetske potrošačke organizacije će ovu godini posvetiti borbi za smanjenje korišćenja antibiotika u proizvodnji hrane.