Prodaja modela fijat 500L pala je tokom prošle godine za 30-ak procenata, pokazuju podaci o izvozu putničkih automobila Republičkog zavoda za statistiku.
To je, posle početnog “punjenja tržišta”, druga godina zaredom da pada prodaja modela koji se proizvodi u Kragujevcu, pošto je 2014. izvoz bio desetak procenata manji nego 2013. godine.
Kako pokazuje statistika, iz Srbije je prošle godine izvezeno automobila u vrednosti od 1,3 milijarde dolara, dok su godinu dana ranije u inostranstvo plasirana kola vredna 1,78 milijardi. Još jednu godinu pre toga, 2013. izvoz iz Srbije izneo je cele 1,94 milijarde, što je ujedno i maksimalna dostignuta vrednost. Fijat je proizvodnju u Srbiji počeo u jesen 2012. godine, kada je odmah zabeležen ogroman skok u izvozu putničkih vozila od 672 procenta u poređenju sa 2011. godinom.
Podaci o broju izvezenih putničkih vozila se mogu uzeti kao približna mera Fijatovog izvoza iz Srbije, jer je model 500L jedini koji se proizvodi u našoj zemlji. Pre početka proizvodnje “srpskog fiće”, naš izvoz automobila je bio na nivou od samo četiri procenta izvoza iz 2015, tako da je tih nekoliko procenata “margina greške” u ovoj računici. Zavod za statistiku ne daje podatke konkretno za model 500L, a ni Fijat nije objavio precizne podatke o prodaji.
Ako bismo sabrali cifre o izvozu putničkih automobila od 2012. do 2015. godine i pritom pretpostavili da je izvoz automobila koji nisu 500L ostao na istom nivou na kojem je bio i 2011, dobili bismo podatak da je Fijat za sve vreme rada u Kragujevcu izvezao automobile u vrednosti od približno 5,2 milijarde dolara.
Za zemlju poput Srbije, to je svakako impresivna brojka, ali treba imati u vidu da se tu radi o bruto izvozu. Da bismo dobili pravu sliku o tome koliko je Fijat doprineo srpskom izvozu, trebalo bi od ove brojke oduzeti Fijatov uvoz. A Fijat ne uvozi malo.
Statistika tako ukazuje da grubo računajući, oko 70 odsto vrednosti kragujevačkog fiće dolazi iz uvoza, a da samo 30-ak procenata potiče iz Srbije.
Naime, kada se posmatra grafik kretanja uvoza auto delova u Srbiju, vidi se da jasno prati putanju izvoza gotovih automobila. U svakoj od poslednje tri godine, koliko traje stabilna proizvodnja modela 500L, uvoz auto-delova je bio na nivou od oko 80 odsto vrednosti izvoza automobila iz Srbije.
To ipak ne znači da Fijat uvozi čak 80 odsto vrednosti vozila, jer se deo auto-delova uvozi i za redovne potrebe popravki i servisiranja vozila koja se koriste na srpskim putevima. Budući da nema razdvojene statistike uvoza za potrebe Fijata i za ostale namene, najbolji pokazatelj je nivo uvoza autodelova iz vremena pre nego što je italijanski proizvođač došao u Kragujevac i počeo da se priprema za buduću proizvodnju.
Ugovor sa Fijatom je potpisan u drugoj polovini 2008. godine, kada je u Srbiju uvezeno autodelova u vrednosti od 131 milion dolara. Prošle godine je uvezeno više od milijarde.
Dakle, kada se od 80-85 procenata, koliko iznosi ukupan uvoz autodelova u Srbiju u odnosu na izvoz putničkih vozila, oduzme 10-15 procenata, koliko “otpada” na “nefijatski” uvoz, dobija se okvirna cifra od oko 70 odsto učešća uvoznih delova u ukupnoj ceni svakog izvezenog fijata 500L.
Prema tome, ako je ukupni bruto izvoz fijata 500L bio oko 5,2 milijarde dolara, neto izvoz, to jest “pravi” izvoz bio je oko 1,6 milijardi dolara, za sve vreme proizvodnje ovog modela.
Budući da preciznijih podataka iz same fabrike ili iz Vlade Srbije još nema, ovo je do sada najpribližniji pokazatelj i prodaje i realnog dela vrednosti fijata 500L koji nastane u Srbiji.
Izvor: Danas