O liderstvu, priznanjima, tradicionalnom konceptu, ulaganju, izvozu, osvajanju zahtevnog ruskog tržišta, poseti ruskog ambasadora, razgovarali smo sa Dušanom Kneževićem, generalnim direktorom Kompanije "Zlatiborac".
Zlatiborac spada u red najuspešnijih i najbolje organizovanih srpskih porodičnih kompanija. Nastavlja porodičnu tradiciju pravljenja vrhunskih mesnih delikatesa, koja se vekovima prenosi na nove generacije. Kroz svoj dvadesetčetvorogodišnji razvojni put, od momenta nastanka 1992. godine do danas, od jednog naprednog seoskog domaćinstva, postala je savremena i moderna kompanija, prepoznatljiva po jedinstvenom skladu najsavremenije tehnike i tehnologije sa primenom tradicionalnih metoda u proizvodnji. Ovako direktor Knežević najkraće karakteriše firmu na čijem je čelu:
- Na preko 25000 kvadratnih metara moderno izgrađenog proizvodnog prostora u Mačkatu, implementirana je najmodernija tehnika, tehnologija i oprema koja je u funkciji najviših standarda kvaliteta koje ova kompanija poseduje, sa skoro četiri stotine zaposlenih, pretežno mladih i stručnih ljudi. Zahvaljujući posvećenosti vrhunskom kvalitetu proizvoda, tradiciji, savremenim trendovima i zahtevima potrošača, “Zlatiborac” je već duži niz godina apsolutni lider među mesnim delikatesima, najbolji srpski brend u svojoj kategoriji, dok lidersku poziciju zauzima i van granica naše zemlje.
Šta čini proizvodni program, sa kojim kapacitetima raspolažete?
- Naš proizvodni portfolio se asortimanski konstantno unapređuje. Iz današnje perspektive, slobodno mogu reći da smo zadovoljni onim što možemo ponuditi tržištu. Naravno, i dalje istražujemo i težimo ka novim proizvodima i drugačijim ukusima. To nije uvek lako, posebno kada je reč o tradicionalnim proizvodima koji pripadaju jednoj asortimanski dosta uskoj kategoriji. Nama je izuzetno važno da ispunimo očekivanja potrošača, pa je stoga naš pristup ovoj temi dosta studiozan. Svakako, nova tržišta i lojanost potrošača nam donose nove obaveze i izazove pa smo u konstantnim težnjama za novinama. Konkretno, naš proizvodni portfolio je sadržan u tri osnovne grupe trajnih suvomesnatih proizvoda, pršute i pečenice, kobasice i salame i slanine. Odnedavno, potrošačima smo ponudili još tri tradicionalna proizvoda, koji spadaju u takozvanu kategoriju masti: domaću svinjsku mast, duvan čvarke i domaće čvarke. Naši proizvodi dostupni su u tri vrste pakovanja: vakuum, rinfuz i zaštitna atmosfera. U toku ove godine planiramo realizaciju za nas strateški veoma važnog razvojnog projekta, ali o tome ćemo kada lansiranje bude u toku. Naši proizvodni kapaciteti su fleksibilni, jer su tako projektovani da se veoma brzo mogu prilagoditi daleko većim volumenskim zahtevima i oni bez problema obezbeđuju trenutnu plansku proizvodnju. Pristup širenju kapaciteta je u stogoj vezi sa dugoročnim, kontinuiranim i održivim rastom prodaje na postojećim i strateško pozicioniranje proizvoda na novim tržištima.
Koliko je do sada učinjeno na bezbednosti proizvoda i gde se nabavljaju sirovine?
- Mi smo kompanija poznata po brzoj, beskompromisnoj i efikasnoj implementaciji svih važnijih standarda kvaliteta i bezbednosti hrane. Danas posedujemo izrazito precizan sistem upravljanja bezbednošću proizvoda, koji je zasnovan na implementaciji najstrožih svetskih standarda u ovoj oblasti. On omogućava osiguranje zdravstvene ispravnosti proizvoda kontrolom proizvodnog procesa od njegovog početka do kraja u svim fazama proizvodnog lanca. Primenjeni HACCP, GOST-R i HALAL standardi ne dozvoljavaju bilo kakve kompromise kada je reč o bezbednosti i kvalitetu. Jasno definisan sistem sledljivosti u procesu proizvodnje, počevši od izvora sirovine, preko učesnika u svim proizvodnim fazama, do izlaska proizvoda na tržište je takav da prepoznaje svaku operaciju i učesnika u proizvodnom ciklusu svakog našeg proizvoda, koga prati kontrolni broj. Dakle, kroz ovaj kontrolni broj koji naš proizvod nosi kroz ceo njegov životni ciklus jasno je označen lanac odgovornosti. Savremena oprema i tehnologije koje posedujemo su takođe garant kvaliteta i bezbednosti proizvoda. Naravno, to nije poslednja instanca u brizi o našim proizvodima. Po izlasku na tržište brigu o proizvodima preuzimaju timovi komercijalista, merčendajzera, supervizora i menadžera čiji je zadatak da vode računa o pravilnom čuvanju, izlaganju i postupanju sa našim proizvodima. Istakao bih i našu saradnju sa mnogim relevantnim domaćim i stranim naučnim institucijama i pojedincima. U vezi sa tim izdvojio bih doktorsku disertaciju doktora hemijskih nauka gospođe Jasne Đinović u kojoj su naši proizvodi našli svoje mesto kao dobar primer bezbednosti prehrambenog proizvoda u ljudskoj ishrani. Sirovinska baza je primarno naslonjena na domaći stočni fond. Sa domaćim farmama i individualnim registrovanim uzgajivačima imamo dugogodišnje ugovorne odnose. Za uvozom posežemo u izuzetnim slučajevima, prilikom disbalansa na domaćem tržištu sirovina.
Novim tehnologijama se kod vas uvek pridavala velika važnost. Šta je najnovije?
- Rekao bih da je "Zlatiborac" uvek nekako išao ispred svog vremena i pratio tržišna dešavanja i van granica naše zemlje, pa su se samim tim često rađale ideje i potrebe za novim projektima, investicijama i tehnologijama, gde smo u dosadašnjem periodu dosta toga ostvarili. Na to su nas usmeravali i sve složeniji zahtevi savremenih potrošača, kao i dinamična modernizacija i promenljivost globalnog tržišta, koji uslovljavaju prilagođavanje u svim oblastima. Veoma smo aktivni u oblasti istraživanja novih tehnologija proizvoda, njihovih oblika i ukusa, redizajnu ambalaže, tehnologiji kvaliteta pakovanja i slično, pa će i period pred nama biti obeležen ovim i drugim novinama. Naravno sve ove tehnološke novine ne bi bile moguće bez angažovanja savremene i adekvatne tehnike i opreme za koju smo izdvojili značajna investiciona sredstva. Naši planovi se svakako ne završavaju na ovome, pa ćemo u narednom periodu, shodno mogućnostima i ukupnom privrednom ambijentu, nastaviti sa njihovim ostvarenjem. Trudimo se da investicione planove i projekte uskladimo sa zahtevima tržišta, sopstvenim mogućnostima i realnim izvorima finansiranja kako ne bismo ugrozili osnovni biznis.
Kada govorimo o plasmanu proizvoda, osim domaćeg trudite se da osvajate i ino tržište?
- Teritorijalna pokrivenost domaćeg tržišta je apsolutna, što u značajnoj meri možemo reći i za tržišta zemalja u okruženju na koja aktivno izvozimo - Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju i Crnu Goru. Za domaće tržište smo organizovali sopstvenu distributivnu mrežu sa svakodnevnom isporukom proizvoda do krajnjih tačaka naših kupaca. Na većini izvoznih tržišta distribuciju naših proizvoda smo organizovali i poverili specijalizovanim distributerskim kućama, koje se brinu o svim neophodnim aspektima kvalitetnog plasmana i distribucije proizvoda. Naše izvozne poslove smo segmentirali u nekoliko pravaca, tržište Balkana sa već pomenutim zemaljama u okruženju, tržišta kontinenata EU-USA-AF-AS, gde smo odnedavno postavljeni na listu odobrenih izvoznika za tržište EU, a isporuku prvih količina proizvoda počeli na tržište Švedske. Jedan od naših primarnih izvoznih pravaca predstavlja, svakako, tržište zemalja Carinskog saveza u širem smislu, u okviru koga smo još od 2010. godine počeli sa prvim izvozom u Azerbejdžan, a kasnije u Rusku Federaciju, Belorusiju, Kazahstan, Turkmenistan. Takođe, pre par meseci smo prve probne količine izvezli u Irak, a jako interesovanje za našim proizvodima vlada i u UAE.
Posebno je interesantan prodor na veliko tržište Rusije.
- Rusko tržište je veoma respektabilno i predstavlja ogroman potencijal, pa ga zbog toga posmatramo kao najveću izvoznu šansu, i naša izvozna politika je ozbiljno fokusirana ka tom tržištu, sa ciljem dugoročnog strateškog pozicioniranja. Naš brend je u Rusiji prisutan još od početka 2012. godine, tako da su nam dobro poznate zakonitosti, šanse i pretnje koje vladaju na ovom veoma zahtevnom, dobro organizovanom, ali u poslednje vreme veoma turbulentnom tržištu. Zbog toga nastojimo da se snagom našeg brenda, njegovim visokim kvalitetom i jedinstvenošću održimo u jednoj jakoj tržišnoj utakmici i postignemo konkurentsku prednost. U cilju snažnije podrške našem brendu na ruskom tržištu, neposrednijoj komunikaciji i obraćanju ruskom kupcu i potrošaču, kao i boljem kontinuitetu snabdevanja, početkom ove godine “Zlatiborac” je u Rusiji osnovao sopstvenu ćerku kompaniju „Zlatiborac trejd“, sa sedištem u Moskvi. Očekujemo da ćemo pоsredstvom naše ruske kompanije značajno učvrstiti sadašnju tržišnu poziciju i ostvariti planirani strateški razvoj.
Ruski ambasador Aleksandar Čepurin sa delegacijom u poseti "Zlatiborcu"
Koliko su tehnologije koje primenjuje "Zlatiborac" u saglasnosti sa visokim standardima koje zahteva probirljivo rusko tržište?
- Ovo je veoma dobro pitanje jer kod većine neupućenih vlada mišljenje da se u Rusiji sve može prodati, što ni izbliza nije tačno. Zbog ovako pogrešnog uverenja beleži se sve veći broj neuspešnih pokušaja izvoza iz naše zemlje na rusko tržište, pa i ukupan izvoz beleži pad, naravno, ne isključivo iz ovog razloga. Pored veoma strogih propisanih zahteva i standarda, često se postavljaju i neobjašnjivi zahtevi i procedure što dodatno usložnjava i tako već dovoljno stroge ruske procedure. Naravno, naša kompanija je kroz ispunjenje i usaglašenost svih relevantnih standarda kvaliteta i bezbednosti prošla sve provere ruskih stručnih institucija i zbog toga je postavljena na listu odobrenih izvoznika na tržište Rusije i zemalja Carinskog saveza. Naravno, treba istaći i da smo prošli stroge procedure i zahteve EU, tako da smo odobreni izvoznik i na ovo veoma respektabilno tržište.
Inače, kada je reč o ispunjenosti uslova koji se odnose na poštovanje standarda kvaliteta, bezbednosti hrane i tehnologija, naša kompanija nema prepreka ka svetskom tržištu.
Nedavno vas je posetio ruski ambasador.
- Njegova ekselencija ambasador Aleksandar Vasiljevič Čepurin je boravio u Gradu Užicu povodom otvaranja kancelarije za saradnju sa Ruskom Federacijom i izrazio je želju da tom prilikom poseti kompaniju "Zlatiborac", kao aktuelnog izvoznika na tržište Ruske Federacije, što je svakako bio osnovni motiv posete. Pored ambasadora, delegaciju su činili veoma ugledni predstavnici ruskog diplomatskog, privrednog, političkog i kulturnog života, član ruskog Komiteta za međunarodne odnose gospodin Anatolij Ivanovič Lisicin, predsednik Trgovinske industrijske komore RF u Srbiji i Crnoj Gori gospodin Aleksandar Hohlov, predsednik Trgovinsko-industrijske palate Jaroslavske oblasti gospodin Sergej Kuzenjev, predsednik Trgovinskog predstavništva RF u Srbiji gospodin Andrej Hripunov, predstavnik Ruskog centra za nauku i kulturu „Ruski dom“ gospodin Dmitrij Karabčukov. Po obilasku naših proizvodnih kapaciteta utisci delegacije su bili nesvakidašnji, što je na najbolji način i zvanično istakao gospodin ambasador Čepurin, koji je kazao da se do sada nije sretao sa ovako savremenom, dobro postavljenom i modernom organizacijom i tehnologijom. Posebno su ga fascinirali disciplina, higijena i posvećenost radnim zadacima naših zaposlenih. Prilikom susreta, sa ambasadorom smo razgovarali o našem izvozu na rusko tržište, ukupnoj problematici i aktuelnoj nestabilnosti deviznog kursa. Na osnovu svega što je video i čuo, ambasador nam je prognozirao i poželeo uspešno i dugoročno prisustvo na ruskom tržištu, jer je, kako je kazao, i sam verni potrošač proizvoda "Zlatiborac".
Koliko se ekonomska kriza reflektuje na “Zlatiborac”?
- Naravno, kada ste učesnik privrednog ambijenta jedne zemlje koja je u ekonomskoj krizi, sasvim je prirodno da se i na vas odraze i reflektuju negativni ekonomski efekti, posebno uzevši u obzir globalnu ekonomsku krizu i naše izvozne aktivnosti koje podrazumevaju prisustvo na više nacionalnih tržišta istovremeno. Makroekonomska politika je ta koja podrazumeva delovanje nad svim privrednim procesima u zemlji, a samim tim i na funkcionisanje privrednih subjekata, po principu spojenih sudova. Mi sa jedne strane apsorbujemo posledice lošeg makroekonomskog stanja i restriktivnih sistemskih mera, a sa druge strane niskog standarda građana kao naših neposrednih potrošaca. Ovo nas direktno usmerava na preduzimanje određenih unutrašnjih i spoljnih ekonomskih mera i kreiranje adekvatne, odgovorne i predvidive poslovne politike, koja mora biti usklađena sa ukupnim ekonomskim ambijentom zemlje na čijem tržištu smo prisutni. Naravno, kao odgovorna kompanija sve svoje investiciono-razvojne projekte prilagođavamo i sinhronizujemo sa sopstvenim mogućnostima, realnim izvorima finansiranja i ukupnim privrednim ambijentom u zemlji. U protekloj godini smo realizovali značajan deo planiranih investiciono-razvojnih projekata, dok nas u ovoj godini očekuju za nas veoma važni i strateški ključni projekti, koji se prvenstveno tiču razvoja novih proizvoda i tehnologija, tržišnog pozicioniranja, ekologije, čime ćemo se tržištu predstaviti na jedan potpuniji način i našim potrošačima ponuditi novine na koje smo ih navikli i koje od nas očekuju.
Nadežda Tošić